Suomalainen Rysky-perävaunu on jo 60-vuotias

24.02.2021

Salon Halikon teollisuusalueella avautuu suuri pihapiiri, jossa seisoo muun muassa peräkärryjä ja metsäkuormaimia pitkä rivi. Yksi monista Seppo Kuisma Oy:n Turun Konekeskukselle valmistamista tuotemerkeistä on Rysky-perävaunu, joka juhlii 60-vuotista taivaltaan tänä vuonna.

Rysky-perävaunut ovat kulkeneet maanviljelijöiden ja urakoitsijoiden mukana jo 1960-luvulta saakka. Vaunun valmistus on välillä hiipunut, mutta nykyisellään se on taas täysin voimissaan ja myyntiverkosto kattaa koko Suomen Turun Konekeskuksen kautta.

Seppo Kuisma aloitti liiketoiminnan 50 vuotta sitten Kiikalassa, joka nykyisin kuuluu Salon kaupunkiin. Paljon erilaisia vaiheita on mahtunut vuosikymmeniin, kun Kuisma siirtyi traktorimyynnistä pikkuhiljaa tuotteiden valmistukseen ja kokoonpanoon. Nykyisin toiminta on siirtynyt kokonaan Salon Halikkoon, jossa tällä hetkellä on noin 3000 m2:n tuotantotilat käytössä. Työntekijöitä Seppo Kuisma Oy:llä on 9 henkilöä, sekä itse Kuisma omien sanojensa mukaan ”juoksupoikana” ja apuna aina siellä, missä apua
tarvitaan.

Perävaunuja valmistetaan Salossa vuosittain n. 300–400 kappaletta. Vaunu on täysin räätälöitävissä asiakkaan tarpeisiin, mikä tekee siitä erittäin monipuolisen vaihtoehdon. Kuisman mukaan sellaisia vaunuja tehdään, mitä asiakkaat toivovat. Hyvä asiakaspalvelu ja asiantuntemus sekä tehtaan että myynnin päässä ovat yksi tärkeimpiä tekijöitä koneiden valmistuksessa ja kaupassa. Yksi Rysky-perävaunujen valtti on lyhyt toimitusaika. Vaunujen toimitus tehtaalta asiakkaalle kestää viikosta muutamaan viikkoon riippuen vaunun erityisvaatimuksista ja muualta tilattavista komponenteista.

Vaunuja ja muita valmistettavia laitteita kehitetään jatkuvasti ja Kuismalla onkin paljon ideoita vaunujen kehittämiseksi, jotta niitä pystyisi mahdollisimman kattavasti hyödyntämään vuodenajasta ja olosuhteista riippumatta. Esimerkiksi monitoimivaunulle Kuisma on kehittelemässä kesäksi asfalttityöhön reunantäyttölaitetta, jolla pystytään kätevästi levittämään mursketta uuden asfaltin reunalle. Myös salaojien sorastukseen on tehty sorastustusvaunu omalla suunnittelulla ja ajatusmallilla.

Seppo Kuisma Oy on panostamassa lähitulevaisuudessa lisää metsäkuormaimien ja -kärryjen tuotantoon. Rekisteröityä ja1950-luvulta asti voimissaan ollutta Joutsa-merkkiä on valmistettu Seppo Kuisma Oy:ssä jo viisi vuotta. Turun Konekeskus on myynyt Joutsa-kärryä jo keväästä 2020 saakka. Myynti on lähtenyt vilkkaasti käyntiin, ja metsäpuolen työkoneisiin olisikin jatkossa tarkoitus panostaa entisestään.

Ryskyn etuna lyhyt tuotantoketju ja asiakaslähtöisyys

Turun Konekeskuksen perustaja ja pääomistaja Pasi Vesamo on pitkän linjan tekijä ja konekauppias. Hän on nähnyt 60-vuotiaan Rysky-tuotemerkin eri vaiheet ja halusi ottaa merkin yrityksensä tuotevalikoimaan. Merkkiä on valmistanut aikanaan kaksi tehdasta, joiden jälkeen Seppo Kuisma Oy aloitti tuotannon uudelleen lyhyen tauon jälkeen vuonna 2010. Tällä hetkellä muita kotimaisia peräkärryn valmistajia on jäljellä enää muutamia. Vuonna 2010 Rysky-tuotemerkki rekisteröitiin Turun Konekeskuksen omistukseen ja kärryjä on myyty tuhansia ajan saatossa.

Vesamo on toiminut Kuisman kanssa vuosikaudet samalla alalla, joten miehet ovat tuttavia jo pitkältä ajalta. Yhteistyö on vaivatonta, mikä heijastuu myös asiakkaaseen: hommat toimivat ja yhteistyökumppanit ovat luotettavia. Jälkihoitoa peräkärryssäkin tarvitaan silloin tällöin, joten hyvin toimiva jälkimarkkinointi on myös yksi Ryskyn valttikorteista, kertoo Vesamo.

Vesamo kuvailee Ryskyä asiakaslähtöiseksi tuotemerkiksi. Asiakas-myyjä-valmistaja -akseli toimii erittäin hyvin. Rysky on erittäin kilpailukykyinen tuote ja sen hinta-laatusuhde on hyvä. 

Puulaitaiset kärryt ovat väistymässä kiinteälaitaisten kärryjen tieltä 

Turun Konekeskuksen Huittisten toimipisteen konemyyjä Veijo Rautu on ollut konemyynnin alalla jo 45 vuotta. Hän on myynyt uransa aikana arviolta 15 000–20 000 peräkärryä.

45 vuoden aikana on tapahtunut paljon muutoksia niin maataloudessa kuin urakoinnissakin; tilakoot ovat suurentuneet ja tilojen lukumäärä on pienentynyt. Kärrykaupassa muutokset näkyvät siten, että kärryjen kappalemäärien myynti on vastaavasti pienentynyt, mutta kärryjen koot ovat kasvaneet. Viljavaunut vaihtelevat 16 kuutiosta 25 kuutioon, ja yhä suuremmat vaunut ovat yleistyneet tilojen kasvun myötä, Rautu kertoo.

Vaikka vuosikymmenten aikana moni asia onkin muuttunut, yksi asia on pysynyt samana: edelleen tärkeintä on saada asiakas tyytyväiseksi tuotteen käyttäjäksi. Siihen vaikuttavat Raudun mukaan moni tekijä, kuten hyvä tuote, kattava varaosapalvelu, lisävarusteiden saatavuus, monikäyttöisyys, toimitukset ja kuljetukset sekä ennen kaikkea tuotteen oikea hinta-laatusuhde.

Rautu kertoo, että yleisesti kärrykaupassa on huomattavissa muutos puulaitaisista avautuvalaitaisista kärryistä kiinteälaitaisiin, järeämpiin kärryihin. Maanajovaunujen käyttö on laajentunut lisävarusteiden avulla myös viljanajoon. Tietoa erilaisista koneista ja laitteista on saatavilla yhdellä klikkauksella ja tuotteet ovat helposti räätälöitävissä omiin tarpeisiin. Rysky on Raudun mukaan hyvä kotimainen tuote, johon saa kattavasti lisävarusteita.