Työ on ylläpitoa – Massikan tekninen neuvoja Toni Mård
06.06.2016

Toni Mård on ollut jo vuosia Turun Konekeskuksen luottopakki, kun hän on tehnyt töitä huoltoneuvojana. Tehtäviin on kuulunut asiakkaiden neuvominen koneiden kanssa, opastusta koneiden käyttöön ja yhteydenpitoa tehtaisiin, jotta sopimushuoltajille ja asiakkaille on saatu oikeat neuvot koneiden kunnossapitoon ja korjaukseen.
Työ edellyttää teknistä osaamista mutta myös koulutusta. Uusien mallien tullessa markkinoille huollon pitää tuntea laitteet etukäteen ennen myyntiä.
Nyt myös Massikan huoltoneuvontaa
Virallisesti Massey Fergusonin kanssa Turun Konekeskus aloittaa 1. kesäkuuta. Siihen hetkeen ja asioiden sujuvuuteen on panostettu pari kuukautta ja organisaatiota on rakennettu tulevaisuutta varten. Resursseja ei ole valtavasti mutta riittävästi, jotta maahantuonti, varaosahuolto ja jälkimarkkinointi saadaan toimimaan sujuvasti.
Yksi tärkeä osa on tekninen neuvonta, jota Toni Mård alkaa osaltaan hoitaa.
- Olen ollut Turun Konekeskuksella töissä jo seitsemän vuotta, mutta kun Massikan huoltoneuvojaa haettiin, niin se taisi tulla haastattelijoille yllätyksenä, että kotitilallani on ollut vuosia Massikoita ykköstraktorina. Kokemusta on siis kertynyt jo aikoinaan vuosia sitten käytännön töissä niiden koneiden kanssa, Toni perustelee lähtökohtiaan.
Jossain 13-14-vuotiaana tein pyöröpaaleja ensimmäisen kerran, Toni jatkaa.
Jälkimarkkinointi tärkeää
Kun asiakas ostaa uuden koneen, ja sama koskee tietenkin käytettyjäkin koneita, niin asiakkaalla on melkoinen pääoma rahaa kiinni investoinnissa. Ensinnäkin myyjän ammattitaidolla kertoa ominaisuuksista, toisekseen opastuksella käyttöön ja kolmanneksi kertaamisella saadaan asiakkaalle paras mahdollinen hyöty koneen
ominaisuuksien hyödyntämisessä. Huolto voi kerrata käyttöasioita vielä asiakkaan kanssa myöhemminkin, jolloin käyttökokemus vahvistuu.
- Onhan se totta, että raha on koneeseen laitettu, mutta ominaisuuksien käyttämättömyydestä tulee kuitenkin kustannuksia tai ainakin turhaa vaivaa. Esimerkiksi päisteautomatiikan kun ohjelmoi kerran, se on käytettävissä koko kauden ja kuljettaja pääsee hieman helpommalla, Toni pohtii.
- Neuvonnan rooli on mielestäni tärkeä ja sen merkitys korostuu, mitä monimutkaisemmasta laitteesta on kyse. Neuvonnalla koneet saadaan pelaamaan toivotulla tavalla, jolloin vikainvestoinnin ajatus jää asiakkaalle tulematta, Toni perustelee.
Uusia Massikan malleja tulee säännöllisesti markkinoille. Nyt toki mallistouudistumista päästömääräysten täyttymisen vuoksi on vähemmän. Mallistoja toki kehitetään jatkuvasti.
Massikan osalta rooli on olla tehtaan ja huoltomiehen välissä etenkin ongelmatilanteissa. Takana on nyt viikon koulutus tehtaalla, koeajot testiradalla ja tutustuminen neuvonnassa tärkeisiin ihmisiin. - Kun kävimme tehtaalla koulutuksessa, meitä oli Suomesta mukana kaksi. Koulutukseen kuuluivat testiajot radalla, jossa selvitettiin,
miten traktorin pitäisi toimia. Tutustuimme traktorin rakenteisiin ja ohjelmassa oli myös traktorin komponenttien purkua ja kokoamista käytännönläheisesti, diagnostiikan opettelua, vikakoodien lukua ja ennalta aiheutettujen vikojen etsimistä. Viikon päätteeksi oli loppukoe, jossa piti ratkaista traktorissa olevia ongelmia, Toni muistelee.
Tuntuma ajamalla ja käyttämällä
Teknisessä neuvonnassa on tärkeää tietää, miten koneen oikeasti pitää toimia. Se tuntuma tulee ajamalla traktoria ja työkonetta ja tekemällä niillä työtä. Uusia malleja pitäisi saada pikapuoliin koeajoon, jotta niihin saa tuntuman.
- Työtilanne neuvonnassa on sesonkiluonteista, joten muutakin tekemistä pitää olla. Nykyinen rinnakkaisammatti maatalouslomittajana saattaa siinä vaiheessa jäädä vähemmälle, kun teknisen puolen neuvonta lisääntyy. Olemme aloittamassa urakointia tässä, jotta saamme kalustosta oikean tuntuman, Toni ennakoi.
- Nyt työtehtävien kuva on tekninen neuvoja, mutta miksi työnkuva tulevaisuudessa muodostuu on monesta asiasta kiinni, Toni pohtii. Toni jatkaa, että tyytyväiset asiakkaat ja markkinaosuuden kasvattaminen uusissa traktoreissa on maahantuojan tavoitteena ja samaan aikaan pitää hoitaa edellisten maahantuojien myymää jo käytössä
olevaa kalustoa. Uusia asioita on opeteltavana kohtalaisen paljon, kun pitäisi hallita vanhat ja uudet koneet yhdessä rysäyksessä.