Seko Samurai - Seosrehuruokintaa ilman kompromisseja
Seko Samurai -malliston vaunut ovat lyömättömiä laadun, luotettavuuden ja turvallisuuden suhteen. Sekoitussäiliö on valmistettu paksusta, hyvälaatuisesta teräslevystä. Säiliön laidat on jäykistetty pitkittäisillä jäykistinpokkauksilla. Näillä varmistetaan säiliön kestävyys painavien ja sitkeiden raaka-aineiden aiheuttamia kuormituksia vastaan. Vaunun perälaidassa vakiona sijaitseva tiivistesuppilo helpottaa rehuseokseen lisättävien vähäisten komponenttien kuormaamista.
Tasalaatuinen seosrehu nopeasti ja tarkasti
Seko Samurai-vaunujen järeät vaakakierukat sekoittavat pitkittäis- ja poikittaissuunnassa. Tuloksena on kauttaaltaan erittäin tasalaatuinen rehuseos. Erikoisteräksestä valmistetut tähtimuotoillut terät leikkaavat sitkeänkin korsirehun tasaiseksi silpuksi. Patentoitujen Double-Mix vastavirtauskierukoiden aikaansaamassa kierrätyksessä silputtava ja sekoitettava aines nousee ilman mekaanisia laitteita säiliön keskiosasta ylöspäin. Pintakerrosten kiertyessä kohti säiliön päätyjä ja alas kierukoille sekä uudelleen kiertoon. Raskaampien ja kevyempien ainesten erottelua ei tapahdu vaan valmis seos on erittäin tasalaatuinen. Kierukoita on kaksi, ja ne sijaitsevat vaakatasossa säiliön pohjalla. Kuormauksessa ei ole merkitystä sillä mihin kohtaan eri rehuaineet kuormataan.
Seosrehuvaunun on tarvittaessa kyettävä silppuamaan myös suuria, pitkäkortisena paalattuja olki- ja heinäpaaleja. Karkea korsi- ja nurmisäilörehu ovat suomalaisessa karjanruokinnassa vallitsevia, joten niiden käsittelyn tulee sujua vaivattomasti. Vaikka tilan oma nurmisäilörehu olisikin pääsääntöisesti silputtua, saatetaan joutua eri vuosien satovaihteluista johtuen ostamaan myös pitkänä paalattua rehua. Näistäkin raaka-aineista pitää seosrehun tekeminen onnistua ilman lisäkoneistuksen hankintaa.
Seko Samurai myös kuormauskauhalla
Seko Samurai -seosrehuvaunut voidaan varustaa kuormauskauhalla. Hydraulinen kuormauskauha tehostaa ja helpottaa lastaustyötä. Kauha voidaan laskea joko täysin alas tai haluttuun korkeuteen, jolloin vaunun täyttö voidaan tehdä myös pienkuormaajalla tai käsin. Kuormauskauhan hyvät puolet vain korostuvat silputtuja paaleja kuormattaessa. Käärintämuoveja, naruja ja verkkoja ei tarvitse poistaa ennen paalin asettamista kauhaan. Näin estetään paalin hajoaminen lastausvaiheessa. Rehua ei haaskaannu ja lastausalue pysyy siistinä.
Seosrehuvaunu vaakaruuveilla
- Monipuolinen ja laaja mallisto, säiliötilavuudet 5 – 33 m³
- Kaksi patentoitua silppuamis- ja sekoituskierukkaa
- Patentoidut tähtimuotoillut leikkuuterät
- Vahva runko erikoisteräksestä
- Tiivistesuppilo vakiona vaunun perälaidassa
- Saatavana hydraulinen kuormauskauha, joka helpottaa ja tehostaa lastaustyötä
- Laaja valikoima lisävarusteita, vaunut voidaan tarvittaessa räätälöidä asiakkaan tarpeiden mukaisesti
Seko Samurai 5, esite
Seko Samurai 7, esite
Mallisto ja tekniset tiedot
Kolmetoista vaakaruuvimallia, säiliötilavuudet 5-30 m³
Malli
|
Säiliö m³
|
Pituus mm
|
Leveys mm
|
Korkeus mm
|
Paino kg
|
Rengastus
|
Voima
|
400/50
|
5
|
4794
|
1556
|
2063
|
2600
|
26/8 R 14
|
22(30)
|
450/70
|
7
|
5133
|
1905
|
2265
|
3600
|
285/70 R 19,5
|
30(40)
|
450/90
|
9
|
5583
|
1905
|
2265
|
3900
|
285/70 R 19,5
|
37(50)
|
450/110
|
11
|
6033
|
1905
|
2265
|
4200
|
285/70 R 19,5
|
44(60)
|
500/110
|
11
|
5887
|
2045
|
2406
|
4900
|
315/70 R 22,5
|
44(60)
|
500/130
|
13
|
5887
|
2045
|
2656
|
5100
|
315/70 R 22,5
|
51(70)
|
500/150
|
15
|
6487
|
2045
|
2656
|
5400
|
315/70 R 22,5
|
59(80)
|
500/170
|
17
|
6787
|
2335
|
2691
|
5600
|
385/65 R 22,5
|
66(90)
|
600/170
|
17
|
6505
|
2335
|
2791
|
7200
|
385/65 R 22,5
|
66(90)
|
600/200
|
20
|
7105
|
2335
|
2791
|
7600
|
385/65 R 22,5
|
74(100)
|
600/230
|
23
|
7405
|
2335
|
3000
|
8000
|
385/65 R 22,5
|
89(120)
|
650/250
|
25
|
8013
|
2557
|
3159
|
9800
|
18 R 22,5
|
118(160)
|
700/300
|
30
|
8992
|
2657
|
3264
|
11100
|
18 R 22,5
|
147(200)
|

Elovaaralla sekoitetaan Sekolla
Eläinten hyvinvoinnin kannalta säännöllinen ruokinta ja oikeat seossuhteet ovat tärkeitä. Seosrehu pitää jakaa joka päivä olosuhteista huolimatta. Hinattava seosrehuvaunu on luotettava isoilla rehumäärillä. Tällöin vikaantuva kone on mahdollista korvata nopeasti toisella. Erillinen lastauskone ja traktori ovat myös korvattavissa toisilla.
Kiuruvedellä Elovaaran maatilalla seosrehua toimitetaan talouskeskuksen varastosta. Rehuvarastot on rakennettu siten, että säilörehua pellolta, teollisuuden sivutuotteita kuten perunarehua ja mäskiä voidaan ottaa varastoon useita rekkakuormia. Kun rehuvarastossa on riittävästi puskuria, voidaan ruokintaa säätää vähitellen tilanteen mukaan ja nautojen pötsit pysyvät kunnossa.
Olennainen osa ruokintaa on kotoinen nurmirehu, joka saadaan kaikki sopimaan katettuun varastoon, jolloin rehua ei tarvitse talvellakaan kaivaa hangesta. Turha kaivaminen ja ylipäätään ylimääräinen työ on haluttu minimoida, koska vuosien varrella muutaman minuutin ylimääräisistä touhuista viiden kuormallisen päivätahdille kertyy työpäiviä.
-Aikoinaan 25-kuutioinen seosrehuvaunu vaihdettiin 30-kuutioiseen, jotta täyttökertoja saatiin vähennettyä, Mikko Elovaara kertoo. Yksi täyttö vähemmän kulkemisineen on reilu puolen tunnin työmäärä. Mikon poika, Antti Elovaara jatkaa, että rehu irrotetaan leikkurin kanssa laakasiilosta etukäteen viiteen satsiin, jotta täyttövaiheessa seosrehuvaunua ei tarvitse turhaan pyörittää hieman enemmän aikaa vievän irrotuksen aikana. Pienistä asioista kertyy vuosittain iso kustannus ja jokainen yksityiskohta kannattaa miettiä, mihin voi itse vaikuttaa. Seosrehuvaunun pyörittäminen vaatii kuitenkin melkoisesti voimaa ja parin minuutin ylimääräinen pyöritys näkyy vain ylimääräisenä polttoainekuluna ja vaunun kulumisena.
-Meillä ei haluta tehdä turhaa työtä, mutta se työ halutaan tehdä kunnolla, mikä vaikuttaa nautojen kasvuun. Kustannuksia myös halutaan alas kaikesta mahdollisesta, mistä niitä vain voidaan alentaa, Mikko painottaa. Turhaan rahaa ei syydetä sinne, missä hyötyä ei saada.

Sekon vaunu
Meillä on tässä kolme eri eläinyksikköä, mihin Sekon 30-kuutioisella tehdään seokset. Tämä oli aikoinaan maksimikokoinen vaunu, mikä navettaan ovista sopi sisään. Navetan katto ei ole korkeammalla kuin karmit.
Vaunu on yksiakselinen ja hieman kovilla, kun kuormassa saattaa olla 15-18 tonnia tavaraa hieman riippuen satsin koosta ja kosteudesta.
-Rengaskokoakaan ei oikein voi pienentää, kun vaunulla pitäisi päästää liikkumaan kuorman kanssa, Mikko toteaa. Näillä kuormilla vaunun akselisto on toki kovilla, Mikko myöntää.
-Komponenttien määrästä riippuen lastaaminen vie aikaa 8-14 minuuttia ja tarkan kilomäärän täsmiminen lopussa on hitain vaihe, Antti toteaa. Päivässä rehua jaetaan viisi kuormaa, joista osa on maksimikuormalla, joten aivan helpolla vaunu ei pääse, Antti jatkaa. Joskus vahingossa kauhaan tulee kerralla liian vähän tavaraa ja täydennyksen hakeminen vie myös ylimääräistä aikaa.
Rehut ovat katetuissa varastoissa ja hieman markkinatilanteen mukaan ostetaan komponentteja.
Ruokinta perustuu kuitenkin esikuivattuun säilörehuun, mitä esikuivattuna ei oikein viime vuonna elokuussa meinannut saada korjattua pellolta pois.
-Kovin oli rehu vesipitoista, Mikko muistelee.
Ruokintasuunnitelmat tehdään joka tapauksessa niistä komponenteista, mitä on tarjolla ja korjausliikkeet ovat hitaita.

Rampilta lastaus
Elovaaralla seosrehuvaunua lastataan rampilta. Kun pyöräkuormaajalla nostokorkeus ei ole suuri ja aisojen nosto hidastaa aina lastausta, on kauhalla kätevä vain kipata oikealta korkeudelta. Satsin komponenttien kilojen täsmäytys on helpompi tehdä, kun 3,2-metrinen kauha ei ole aivan ääriasennossa. Kauha kun saadaan suunnilleen keskelle vaunua, hävikki on myös minimaalinen, vaikka seoskuorma tulisi jotakuinkin täyteenkin.
-Kauhan nostaminen ylös vaatii aina enemmän aikaa ja energiaa, joten on päädytty ramppiin, Mikko kertoo.

110 000 000 kiloa
-Meillä on toki nyt uusi vaunu hankinnassa, kun vanha alkaa olemaan joka paikasta kunnostusta vailla, Mikko toteaa. Vaunussa on kaksi vaakaroottoria ja niiden teriä on toki vaihdettu muutamaan kertaan. Kerran on vaihdettu purkukuljettimet. Vaunun seinämät ja akselit alkavat kuitenkin olla jo niin lopussa, että hankimme uuden tilalle ja kunnostamme vanhan vaunun varavaunuksi.
-Talvella on paremmin aikaa tehdä pajatöitä ja vaunu voidaan kunnostaa silloin, Mikko toteaa.
-Kun neljän vuoden aikana on sekoitettu päivässä 65-85 tonnia, vaunusta on rehua mennyt läpi yhteensä suunnilleen 110 000 tonnia. Tuona aikana vaunun roottorit ovat pyörineet noin 6500 tuntia, Mikko laskee.

Juttu on julkaistu myös Urakointi Uutisissa 5/2018.
***

Siitossonnien täsmäruokinta onnistuu parhaiten vaakaruuvi-Sekolla
Jalasjärveläinen Mikko Peura on erikoistunut Atrian siitossonnien kasvatukseen. Kerrallaan kasvamassa on 300 pihvirotuista sonnia, joista parhaat valitaan päiväkasvun, rehuhyötysuhteen, ruumiinrakenteen ja luonteen perusteella siitossonneiksi. Valikoidun eläinaineksen, huolellisen hoidon ja tarkan ruokinnan lopputuloksena Peuran tilalta lähtee vuosittain suomalaisille karjatiloille huippuluokan eläimiä joko sonnihuutokaupan kautta tai Atrian välittämänä.
Mikko Peuran mukaan syksyllä 2019 hankittu 20-kuutioinen Seko Samurai 5 600/200 -vaakaruuvivaunu on heidän tilallaan ehdoton: sekoitustasaisuus, tarkka rehun purku ja silppuamiskyky ovat välttämättömiä ominaisuuksia, kun pyritään huipputuloksiin. Jo viisi vuotta aiemmin tilalle käytettynä hankittu 15-kuutioinen Seko Samurai vakuutti Mikon ominaisuuksillaan.

Katso siitossonnni tilan video >